لارسن ؛ اسطوره جدید بارسا



چه سریع می توان دل هواداران را ربود‌٬چه ساده. نیوکمپی ها سالها منتظر ظهور یک قهرمان بودند . از زمانی که یوهان کرایوف کاتالونیا را رها کرد٬ بارسلونا هرگز آن قدرت و انسجام پیشین را بازنیافت و دوستداران تیم مدام به انتظار یک منجی نشسته بودند تا بیاید و بارسلونا را تا روزهای خوش گذشته بالا ببرد.
و سرانجام روز موعود فرا رسید وقتی خوان لاپورتا رئیس باشگاه شد و گروهی از بهترین های دنیا - و نه لزوما پرآوازه ترین ها - را به نوکمپ آورد . حالا مجموعه ای که فرانک ریکارد - مربی مورد اعتماد لاپورتا - یک هلندی دیگر٬ یکی که قرار است پا جای پای کرایف کبیر بگذارد ٬ پرداخته مالامال است از مردان سرشناس ؛ رونالدینیو ٬ لودویک ژولی ٬ مارکس ٬ ادمیلسون ٬ دکو ٬ ساموئل اتوئو ٬ پویول و البته هنریک لارسن ٬ آبی و عنابی پوشان را از هر چهره شهره دیگری بی نیاز می کند . بر خلاف رئال مادرید اما ٬ بارسا می داند چگونه از مردانش بهره بگیرد و چگونه ستاره هایش را در قالب <تیمی> یکپارچه و هماهنگ به جدال با حریفان وادارد.



از اسکاتلند تا کاتالونیا

بارسا امسال فوق العاده ظاهر شده و نتایج درخشان تیم که آن را با ۵ امتیاز اختلاف نسبت به رقیب اصلی وانسیا در صدر نگه داشته ٬ سبب شده بازیکنان تازه وارد خیلی زود خود را در دل هواداران جا کنند . نمونه؟
. . . خب ٬ سه بازی قبلی بارسلونا نشان داد هنریک لارسن - که شاید نامش در میان تمام زرق و برق های باشگاه کمتر به چشم می آمد - به یکی از دلرباترین های تیم تبدیل شده است.
مهاجم سوئدی ٬ برابر نومانسیا گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند تا خیلی زود همان محبوبیتی را بازیابد که در هفت سال بازی برای سلتیک در میان اسکاتلندی ها دست و پاکرده اما این بازی با نومانسیا در لالیگا نبود که لارسن را به همان مهره خطر بار همیشگی تبدیل کرد . رویارویی با شاختار دونتسک در جام قهرمانان ٬ همان ستیزی بود که لارسن به انتظارش نشسته بود ٬ مسابقه ای که نشان داد چگونه به او دلبسته شده اند.



ورای مرزها

روی کاغذ ٬ برد ۳ بر صفر بارسلونا برابر قهرمان اوکراین نشان از یک دیدار ساده برای بارسا و بردی ساده تر ٬ اما درخشان دارد . اما حقیقت متفاوت از چیزی است که بر تابلو نتایج نقش می بندد . میرچه آلوچکیو تیمی ساخته که بسیار منظم و سازماندهی شده بازی می کند و شکستن خطوط دفاعی اش سهل نیست.
باید به یاد داشت این که هنریک لارسن در مسابقه قبلی با مایورکا ٬ سه فرصت از چهار بخت گلزنی که به چنگ آورده بود را هدر داد ٬ استقبال هواداران حاضر در نوکمپ از او عالی بود ٬ چون نیک می دانستند لارسن چگونه از پس در هم شکستن سد دفاعی تیم هایی مثل شاختار بر می آید . در نبرد با اوکراینی ها ٬ لارسن سه فرصت گلزنی دیگر خلق کرد اما هر سه را از دست داد تا در دو مسابقه ٬ ۶ موقعیت از هفت بخت گلزنی که به کف آورده بود را به بیرون زده باشد .
آمار پر تشویشی است که می تواند روحیه یک بازیکن را خرد کند اما ستاره سابق سلتیک هنوز هم می توانست صدای کر کننده تشویق هواداران را بشنود که مدام او را تشویق می کردند و همین لارسن را پیش می راند و از هر اضطرابی دور می داشت : جلوی دروازه کمی بد اقبال بودم و تمام این حوادث از بخت بدم بود . اما در نهایت آزمونی بود برای قوای ذهنی من ٬ محکی بود برای روحیه من و خب ٬ همیشه از این بحرانها سر بلند بیرون آمده ام . شماره هفت طلایی نیوکمپ در ادامه گفت : ‌<نگرش من به شرایط اینطور بود : نگذارم اعتماد به نفسم از بین برود و فقط به بخش مثبت قضیه نگاه کنم . برابر مایورکا یک گل زدم و یک پاس گل دادم و برابر شاختار هم روی گل سوم نقش پر رنگی داشتم بنابراین چندان هم بد نبودم.>



استفاده های متناوب

فرانک ریکارد تا به حال از لارسن در ۳ منطقه مختلف بهره برده و در غالب موارد ٬ در شروع دیدار او را بر نیمکت نشانده . با وجود این وقتی تابستان گذشته پرزیدنت لاپورتا این مهاجم ۳۲ ساله را خرید یوهان کرایف کبیر گفت این بهترین خریدی بود که لاپورتا در تمام فصل نقل و انتقالات انجام داده است .
درستی گفته اسطوره نوکمپ خیلی زود آشکار شد . در بازی با نومانسیا ٬ وقتی اسامی بازیکنان اعلام می شد ٬ هیاهویی که هواداران به هنگام خوانده شدن نام لارسن بر پا کردند ٬ همانقدر بلند بود که به وقت خوانده شدن اسم رونالدینیو . ستاره سوئدی هم با ضربه سری که به تور دروازه نومانسیا دوخت و باعث شد بارسا در پی تساوی والنسیا ٬ با ۲ امتیاز اختلاف ٬ یکه بر صدر بنشیند ٬ تمامی آن حمایت ها را جبران کرد : <شنیدن صدای هواداران که تو را فریاد می زنند ٬ خیلی مهم است چون فقط پیروزی صرف نیست که برای هواداران بارسلونا اهمیت دارد که آنها باید شیوه بازی تیم و تک تک مردان حاضر در میدان را هم بپسندند .> لارسن ادامه می دهد :<پیوستن به بارسا ٬ بهترین کاری بود که می توانستم انجام دهم .>
کرایف هم با او هم عقیده است . مربی هلندی می گوید او می تواند یکی از چاره سازترین بازیکنان تیم باشد : <هنریک فقط گل نمی زند ؛ او یک بازیکن تیمی است . کسی که هر حرکتش باعث می شود سایر بازیکنان بهتر عمل کنند . من عاشق سبک بازی ساده اما تاثیر گذار او هستم .>
و خب ٬ تا جایی که به گلها مربوط می شود ٬ مهاجم زبده ارتش کاتالونیا به زودی نام خود را در فهرست برترین ها ثبت خواهد کرد . دست کم خود او به این امر ایمان دارد :<اگر همین روند را پی بگیرم ٬ نگران نباشید ٬ به زودی برترین گلزن تیم نیز خواهم شد .>